dijous, 28 de maig del 2020

Diari d'un coronavirus: dia 74. "Ya es primavera"...


Tots els anys ens passa el mateix. Fins que no apareix l’espot del Corte Inglés no queda inaugurada de manera oficial aquesta estació de l’any. Enguany, amb la situació viscuda durant aquest estat d’alarma, ha fet que la marca sigue prudent en els seus missatges i no ha estat fins fa uns dies que hem pogut “gaudir” amb el seu anunci inaugurant la temporada.

Hem tardat més de 2 mesos en poder visualitzar-lo quan generalment la campanya d’aquesta nova estació comença abans. La raó és senzilla: la gent no està per temes superficials quan la majoria ha sofert d’alguna manera la pandèmia amb la pèrdua d’un treball o, el que és pitjor, amb la mort d’un familiar o amic. No és una bona època per a les famílies i les empreses ho saben i, si son empàtiques com en aquest cas, ho tenen en compte a l’hora de transmetre el seu missatge.

La publicitat de El Corte Inglés en aquesta època de l’any es caracteritza per utilitzar colors molt vius en les peces de roba i per emprar una música alegre que acompanya a les models que participen en els anuncis.

La campanya de primavera de l’any 2018 és un exemple molt clar del que estic dient. En ella apareixen diferents models, la majoria dones, en diferents escenaris exteriors  per a celebrar l’arribada de la primavera. Bosses de colors variats pengen de plantes i arbusts, les protagonistes porten vestits estampats que van des dels purament amb motius florals als quadres però, tots coincideixen amb la presència de multitud de colors en el seu disseny.


La campanya de l’any passat destaca per emprar una música, que s’acompanya amb palmes, i l’eslògan tant conegut de la marca (“Ya es primavera”) canvia per un “Crea tu primavera”. En aquest cas, el colorit de la roba no és tan evident com l’espot anterior i son les diferents localitzacions on se situen les models les que cobren el vertader protagonisme a nivell de color. El canvi de l’eslògan apel·la directament a les consumidores dels seus productes i les dota de la capacitat per fer les seues pròpies combinacions, elegint allò que vertaderament els agrada per tal d’expressar la seua pròpia personalitat.


L’anunci d’enguany està influenciat pel tema del coronavirus i això es nota ja des del principi.


L’espot comença amb una imatge d’un camp ple de flors en el qual apareix un missatge amb lletres sobreimpreses que una veu en off masculina va llegint en veu alta:

“Este año lo has dicho tú.
Con tu energía para poder con todo
o tus ganas de atrapar el sol
estirando el cuello a través de tu ventana.
Ya es primavera.
Y cuando por fin volvamos a vernos,
lo haremos sabiendo algo más.
Que la primavera está donde estés tú.

Amb aquest text introductori, El Corte Inglés fa referencia a la valentia mostrada per les persones en aquesta pandèmia. És una espècie de reconeixement a l’esforç sobrehumà que se’ns ha demanat i que hem assumit amb força i voluntat. L’empresa ens valora aquesta actitud i fa referència al retrobament entre ella i els seus consumidors quan tornen a obrir els seus centres comercials que com ja sabeu no es produirà fins a la fase 2 de la “desescalada”.

A mesura que les lletres van desapareixent de la imatge, apareix l’actriu Ana de Armas i ens llegeix en veu alta el que sembla una carta escrita per ella a la Sra. Primavera: 

Querida primavera. Te propongo un trato. Tú me haces única. Me das inspiración. Color. Ligereza. Luz. Libertad. Y yo a cambio, prometo cuidarte para que estés siempre conmigo. Defiende tu primavera.”

A mi personalment em recorda als vots que realitzen els contraents el dia de la seua boda. Entre l’actriu i aquesta estació de l’any s’estableix un compromís que va més enllà de un temps determinat, és una unió per a sempre...

L’espot finalitza amb les següents frases sobreimpreses en una imatge on apareix un ramell de flors símbol de l’estació en la qual ens trobem: “Defiende tu estilo. Defiende tu primavera.”
I després d’haver vist l’anunci i havent observat de quina manera se’ns presenta el missatge, arriba la part que més m’agrada de la història: analitzar-lo per no deixar-nos endur per la dolçor del moment que és representat en l’anunci.

Hem de ser conscients que les empreses volen vendre’ns els seus productes i empraran aquelles eines que tenen al seu abast per fer-ho. La publicitat és una d’elles i és molt agraïda perquè a través d’anuncis que duren menys d’un minut, les marques tenen la possibilitat de contar xicotetes històries que deixen marca en el cervell del consumidor. Una llum càlida com la de l’espot, un camp immens que aporta llibertat a qui el mira, un ramell de flors que ens connecta directament amb la natura, una primavera que ens dona de manera totalment “deinteressada”: inspiració, color, lleugeresa, llum, llibertat i ens fa úniques! Però que més volem? Si la primavera ens ho dona tot?

Quan veig aquests missatges on se’ns prometen tantes coses, no puc de deixar de ser un poc escèptica i analitzar punt per punt tot el que se’ns promet.

Inspiració: La primavera ens l’aporta, molt bé, però també podem estar inspirats en la tardor, l’hivern i l’estiu perquè si jo només tingués inspiració en aquesta època de l’any, el bloc estaria tancat la resta d’estacions...jajajaja

Color: Un no rotund com a professora de Plàstica i defensora dels colors vius tot l’any! Què difícil és de vegades trobar roba acolorida, per exemple en hivern, a excepció dels jerseis rojos i verds plens de Papá Noels i renos... Des d’aquí defenso l’opció de tenir color tot l’any així que aquells que es dediquen a crear tendència, per favor, més color en la vida.

Lleugeresa: Aquí francament crec que se’ls ha colat aquesta paraula. Lleugeresa en quin sentit? A què pesaré menys? A què portant un determinat vestit flotaré en l’aire com els passa als que porten roba de Lacoste?

Imatge via Google

Llum: Això ja ho veig més clar. Amb la primavera, les hores de sol s’allarguen i, per tant, hi ha més llum.

Llibertat: Aquí discrepo. Em sap greu però els que han realitzat l’anunci s’han equivocat. Estem en estat d’alarma i molta llibertat no podem tenir en el moment en que he de ser responsables i evitar els contagis complint amb el distanciament social així que, senyors del Corte Inglés, enguany la primavera com a sinònim de llibertat és totalment una utopia. Jo em decanto més per l’estiu, que ja haurem finalitzat les classes i els exàmens, ahí sí que tots serem una mica més lliures com deia la famosa cançó de Nino Bravo però de moment, “rien de rien”.

I m’he deixat per al final això que la primavera “ens fa úniques”. De veritat? Ara resulta que aquesta estació d’any, a part de fer-nos brillar, aportar-nos lluminositat com les cremes facials, inspirar-nos i acolorir-nos ara va, i ens converteix en éssers singulars, extraordinaris i excepcionals? I tot això, em sap greu pels homes, però només ens passa a les dones que som el públic al qual va dirigit aquest anunci de productes de moda... Encara que també estaria bé que els homes poguéssen optar a eixa lleugeresa i lluminositat...jajajaja 

Bromes a banda, crec que hem de ser molt crítics amb els missatges que rebem per tal d’extraure la informació objectiva i purament informativa d’aquella que ens intenta persuadir i incitar a la compra de productes que moltes vegades no necessitem. Recordeu que som nosaltres, els que hem de tenir la última paraula.


Ens veiem en la pròxima entrada!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada