No m’agraden les guerres. No he entès mai perquè la gent ha de “lluitar”
per tal d’aconseguir el seu objectiu. Una guerra comporta la pèrdua de vides
humanes i això no té justificació alguna. Existeix una paraula que es diu
diàleg i que crec que s’hauria de dur més a la pràctica. Quan dialoguem,
parlem, intercanviem opinions i impressions i, si realment escoltem a la
persona que tenim davant, inclús aprenem.
Avui vull parlar-vos un poc de la història del “Gernika” de Picasso.
No sé exactament en quin moment de la meua vida vaig veure aquest quadre per
primera vegada però sí que recordo perfectament com em va impactar la manera en
la que es relatava, a través d’imatges, un dels episodis més coneguts de la
Guerra Civil Espanyola.
Hi ha obres d’art que no es poden entendre sense el context social i
històric en el que es realitzen. Els artistes expressen a través dels seus
llenços, en el cas de la pintura, els seus sentiments i vivències però també
reflecteixen èpoques de la nostra Història. El “Gernika” és una d’aquestes obres.
A través d’imatges en blanc i negre, podem percebre el drama, la catàstrofe, la
temor, el dolor que reflecteixen els seus personatges.
Gernika (Pablo Ruiz Picasso, 1937) |
El 26 abril de 1937 avions nazis van bombardejar la ciutat de Gernika
durant més de 3 hores. No hi ha un consens del número de víctimes que va
ocasionar el bombardeig però es calcula que un terç dels 5000 habitants
d’aquesta població van morir aquell dia.
Gernika després del bombardeig. Fotografia de gettyimages
|
Els testimonis de xiquets que van sobreviure a aquest bombardeig és
realment esgarrifós. A continuació us deixo l’enllaç a un projecte titulat “Iluminando
el Gernika” que es realitza per a la commemoració del 80è aniversari
del bombardeig de la ciutat on dos supervivents, xiquetes en aquell moment,
expliquen com va succeir tot (Una de les protagonistes parla en basc. Si activeu els subtítols en youtube,
podreu veure la traducció al castellà).
I ara us preguntareu quin ha estat el motiu d’aquesta entrada. Doncs bé, la
culpa la tenen les caixes que encara tinc en casa després de 10 mesos des de la
mudança. Ahir vaig obrir una d’elles i em vaig trobar un treball col·lectiu que
va realitzar el meu alumnat el curs 2011 - 2012 en la 3a avaluació. Una mescla
de sentiments em va envair en aquell
moment: alegria per haver trobat uns dels treballs que sempre he guardat
amb molta estima i tristesa pel que significa el quadre original de Picasso.
Aquest matí, mentre escanejava les 24 làmines de mida A4 (29,7 cm x 21 cm)
que configuren la versió que vam realitzar sobre aquest quadre en classe, he
pensat que estaria bé recordar el motiu pel qual Picasso va realitzar aquesta
obra de grans dimensions (3,49 m x 7,77 m) i que es pot visitar en el Museu
Reina Sofia de Madrid.
www.plastidekor.com ©2020
|
I també, des d’aquí també vull rendir el meu homenatge particular a aquells
alumnes que he tingut en classe abans de la creació d’aquest bloc, amb els
quals he aprés i he fet projectes tant interessants com a aquests. A tots ells
moltes gràcies!
D’esquerra a dreta i de dalt a baix:
1. Yeneva Ramos Miranda (1r ESO A).
2. Osvaldo Enrique Oberladstatter Lucena (1r ESO A).
3. Neus Riera Mateu (1r ESO D).
4. Vanesa Ramos López (1r ESO D).
5. Alejandro López Jiménez (1r ESO D).
6. Anthony González Orozco (1r ESO A).
7. Maria Villalba Moya (1r ESO D).
8. Bernardí Rosselló Gelabert (1r ESO D).
9. Lluís Gomila Tejedor (1r ESO D).
10. Romina Rodríguez Fernández (1r ESO A).
11. Patricia Centeno Pastor (1r ESO D).
12. Sofia Pérez Carrasco – Muñoz (1r ESO A).
13. Luna Álvarez Pérez – Mora (1r ESO A).
14. Mayra Tuñas Yoshida (1r ESO A).
15. Marcelo Tomás Rueda Giménez (1r ESO D).
16. Clara Lantarón Corvo (1r ESO D).
17. Alicia Martorell Valiente (1r ESO D).
18. Paula Santandreu Esteva (1r ESO A).
19. Amador Sierra Barceló (1r ESO D).
20. Júlia Ramon Martínez (1r ESO A).
21. Ma Pau Payeras Morey (1r ESO D).
22. Ramon Quezada Abreu (1r ESO A).
23. Sense nom (coses que passen...)
24. Iván López Muñoz (1r ESO D).
Ens veiem en la pròxima entrada!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada