L’altre
dia, en el dia de l’Orgull, us comentava la necessitat d’entendre la diversitat
com una manera d’enriquir-nos com a societat. De vegades, la gent menysprea
aquelles realitats que són diferents a la seua per simple desconeixement i per
una sèrie de valors i estereotips que hem assumit com a “correctes” fent que
tot allò que no s’inclou dins d’ells, ens resulte molest i difícil d’assimilar.
Una
de les fonts a través de les quals els prejudicis i estereotips es
“promocionen” fàcilment són els mitjans de comunicació. En aquest cas, parlaré
concretament de la publicitat com una de les vies més fàcil amb les quals
transmetre rols i estereotips que no ens deixen avançar com a col·lectiu.
Imatge via Google |
Com
que una ja té els seus anys, vaig a contar-vos una història. Corria l’any 1994.
La vostra professora era una jove que acaba d’obtenir la majoria d’edat i un
anunci va donar molt de que parlar molt pel seu impacte “sensual”. Vosaltres,
evidentment encara no ereu ni un projecte, així que l’espot que aneu a veure a
continuació us semblarà totalment desfasat...
Com
podeu apreciar, la marca Cola-Cola anunciava un dels seus productes “estrella”
en eixe moment: la Coca-Cola Light. Un refresc “baix en calories” amb el mateix
“sabor de sempre”. Fins aquí res fora d’allò normal en un anunci. Ja sabem que
les empreses per tal de vendre els seus productes, els han de donar a conèixer
als futur consumidors i una manera molt efectiva en aquell moment amb la qual
arribar al major nombre de persones era la televisió.
Però,
ara que ja l’heu vist, anem a detindre’ns en el COM se’ns presenta el
producte en l’espot.
En
l’inici de la peça publicitària apareixen una sèrie de dones treballant en
l’oficina que s’avisen unes a les altres de que ja és l’hora. Totes corren cap
a uns grans finestrals que hi ha en el seu espai de feina a través dels quals
observen un grup de treballadors de l’obra que aparentment han parat a
descansar i esmorzar.
De
repent, un d’ells (com si la cosa no estigués molt preparada...) es lleva la
camisa per deixar veure un tors musculat que les dones observen amb plaer des
dels vidres de l’oficina.
Amb
somriures i moviments acordes a la música que sona, que ni l’obrer ni les
oficinistes estan escoltant, tan sols nosaltres com a espectadors de l’escena
ho podem fer, l’home s’obri una llauna de Coca-Cola per a llevar-se la set o
simplement “refrescar-se”.
L’anunci
finalitza amb un pla de dues de les oficinistes comentant l’espectacle que han
guadit i acomiadant-se fins al dia següent a la mateixa hora: “Ha estado
maravilloso. No vemos mañana a las 11:30h”.
En
aquest anunci quin es l’objecte de desig: la Coca-Cola Light o l’home? Crec que
tots ja sabeu perfectament la resposta. Les dones que apareixen en l’anunci
gaudeixen clarament del cos masculí ja que evidentment és difícil tastar la
Coca - Cola mirant tan sols la pantalla.
Una
vegada més, les persones es “cosifiquen” per tal de vendre un producte al
consumidor. Quan es va realitzar aquest anunci, veníem d’una època on el cos de
la dona era el que sempre s’emprava com a reclam en la publicitat per tal
d’augmentar el desig del consumidor masculí cap a un tipus determinat de
productes (colònies, cotxes).
Quan
aquest espot va aparèixer, per primera vegada, una part del públic femení va
mostrar la seua alegria que per fi, l’home es convertís en l’objecte “sexual” i
que no fora el cos de la dona l’únic explotat. Aquesta sensació “igualtat” era
una poc perversa ja que equiparar-nos per ser emprats com un objecte no és el
mateix que tenir els mateixos drets independentment del nostre sexe.
Els
rols i els prejudicis creen un ambient en la societat en el qual alguns individus
es mostren superiors als altres i, desgraciadament, en l’actualitat hi ha molts
d’aquests estereotips que continuen vigents. No són tant evidents però
continuen emmascarant-se en certs anuncis publicitaris i perpetuen aquest
discurs.
Campanya publicitària Liberbank 2017
|
I
ara, una última pregunta: Podríeu dir-me a quin espot molt actual us recorda l’anunci
de Coca - Cola?
Ens veiem en la pròxima entrada!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada