dissabte, 11 de juliol del 2020

De Coca-Cola i altres maneres de refrescar-se...


L’altre dia, en el dia de l’Orgull, us comentava la necessitat d’entendre la diversitat com una manera d’enriquir-nos com a societat. De vegades, la gent menysprea aquelles realitats que són diferents a la seua per simple desconeixement i per una sèrie de valors i estereotips que hem assumit com a “correctes” fent que tot allò que no s’inclou dins d’ells, ens resulte molest i difícil d’assimilar.

Una de les fonts a través de les quals els prejudicis i estereotips es “promocionen” fàcilment són els mitjans de comunicació. En aquest cas, parlaré concretament de la publicitat com una de les vies més fàcil amb les quals transmetre rols i estereotips que no ens deixen avançar com a col·lectiu.

Imatge via Google

Com que una ja té els seus anys, vaig a contar-vos una història. Corria l’any 1994. La vostra professora era una jove que acaba d’obtenir la majoria d’edat i un anunci va donar molt de que parlar molt pel seu impacte “sensual”. Vosaltres, evidentment encara no ereu ni un projecte, així que l’espot que aneu a veure a continuació us semblarà totalment desfasat...


Com podeu apreciar, la marca Cola-Cola anunciava un dels seus productes “estrella” en eixe moment: la Coca-Cola Light. Un refresc “baix en calories” amb el mateix “sabor de sempre”. Fins aquí res fora d’allò normal en un anunci. Ja sabem que les empreses per tal de vendre els seus productes, els han de donar a conèixer als futur consumidors i una manera molt efectiva en aquell moment amb la qual arribar al major nombre de persones era la televisió.

Però, ara que ja l’heu vist, anem a detindre’ns en el COM se’ns presenta el producte en l’espot. 

En l’inici de la peça publicitària apareixen una sèrie de dones treballant en l’oficina que s’avisen unes a les altres de que ja és l’hora. Totes corren cap a uns grans finestrals que hi ha en el seu espai de feina a través dels quals observen un grup de treballadors de l’obra que aparentment han parat a descansar i esmorzar.

 
De repent, un d’ells (com si la cosa no estigués molt preparada...) es lleva la camisa per deixar veure un tors musculat que les dones observen amb plaer des dels vidres de l’oficina. 


Amb somriures i moviments acordes a la música que sona, que ni l’obrer ni les oficinistes estan escoltant, tan sols nosaltres com a espectadors de l’escena ho podem fer, l’home s’obri una llauna de Coca-Cola per a llevar-se la set o simplement “refrescar-se”.


L’anunci finalitza amb un pla de dues de les oficinistes comentant l’espectacle que han guadit i acomiadant-se fins al dia següent a la mateixa hora: “Ha estado maravilloso. No vemos mañana a las 11:30h”

En aquest anunci quin es l’objecte de desig: la Coca-Cola Light o l’home? Crec que tots ja sabeu perfectament la resposta. Les dones que apareixen en l’anunci gaudeixen clarament del cos masculí ja que evidentment és difícil tastar la Coca - Cola mirant tan sols la pantalla. 

Una vegada més, les persones es “cosifiquen” per tal de vendre un producte al consumidor. Quan es va realitzar aquest anunci, veníem d’una època on el cos de la dona era el que sempre s’emprava com a reclam en la publicitat per tal d’augmentar el desig del consumidor masculí cap a un tipus determinat de productes (colònies, cotxes). 


Quan aquest espot va aparèixer, per primera vegada, una part del públic femení va mostrar la seua alegria que per fi, l’home es convertís en l’objecte “sexual” i que no fora el cos de la dona l’únic explotat. Aquesta sensació “igualtat” era una poc perversa ja que equiparar-nos per ser emprats com un objecte no és el mateix que tenir els mateixos drets independentment del nostre sexe.

Els rols i els prejudicis creen un ambient en la societat en el qual alguns individus es mostren superiors als altres i, desgraciadament, en l’actualitat hi ha molts d’aquests estereotips que continuen vigents. No són tant evidents però continuen emmascarant-se en certs anuncis publicitaris i perpetuen aquest discurs.


Campanya publicitària Liberbank 2017

I ara, una última pregunta: Podríeu dir-me a quin espot molt actual us recorda l’anunci de Coca - Cola?

Ens veiem en la pròxima entrada!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada