Avui, com cada 8 de
març, se celebra el dia de la dona. Personalment, crec està bé tenir una data
en el calendari celebrant aquest esdeveniment en concret i molts altres (dia de
la sida, dia de l’alzheimer, dia del medi ambient) perquè és com un mena de
recordatori d’on ens trobem i cap on hem d’anar.
Durant aquest dia es
realitzen diversos actes per recordar els drets que tenim les dones i el lloc
que ens pertany ocupar en la nostra societat. No hem d’oblidar que, les dones
hem anat guanyant-nos els nostres drets poc a poc i coses que ara tenim tant
assumides com el simple fet d’anar a votar, fa uns anys eren totalment
impensables.
Igual que en moltes altres coses, tots hem de conscienciar-nos sobre el tema i, dins de les nostres possibilitats, aportar el nostre granet d’arena. La publicitat és un dels sector que més utilitza la dona com a reclam publicitari. El món de la publicitat està format per persones: directors creatius, directors artístics, dissenyadors gràfics, dissenyadors multimèdia, clients, etc que també han de ser conscients de quin model de dona transmeten a través de la publicitat i si es correspon o no amb la realitat que ens envolta.
Per a aquesta entrada he
escollit algunes de les peces publicitàries publicades en revistes que
realitzen marques molt conegudes per als seus perfums. Tots
els perfums que apareixen en els anuncis estan destinats a les dones però, no
és la única coincidència.
Si observem detingudament
cadascun dels anuncis, podem trobar moltes semblances entre ells que fan que la
dona “utilitzada” no sigue el model de dona del carrer, com diria l’anunci de
Dove on es parla de la “bellesa real”.
Anunci de Dove |
La primera coincidència que trobem és que els cossos que empren estan pràcticament nuets. I dic “pràcticament, perquè he dubtat en considerar si un barret o uns tirants poden considerar-se una peça de roba per ocultar part del cos o simplement són un complement, com sempre ens havien fet creure.
I no cal parlar de la silueta de la model Natalie Portman que fa malpensar sobre els braços tan
prims que té i, que ens porta a pensar en un retoc evident de la imatge a
través de programes de retoc digital com ara el photoshop.
I parlant de retoc d’imatge, no
puc evitar parlar de la deformació que fan del cos els publicitaris al modelar
el cos de la dona la seu gust i crear cossos irreals que res tenen a veure amb
la protagonista de l’anunci com és el cas de la voluptuosa Jennifer Lòpez. Algú
s’ha cregut cóm de repent el seu cul s’ha reduït a la meitat i ha desaparegut totalment
la seua panxa convertint-se en una superfície totalment plana?
De vegades quan veig aquest tipus d’anuncis em pregunto en què estant
pensant els publicitaris. Estan intentant vendre un perfum o la roba interior
que porten les protagonistes? És que han perdut el concepte d’originalitat pel
camí i es dediquen a mostrar cossos nuets fent-nos veure que amb un perfum ja
anem vestides.
Una altra cosa que em té intrigada és la postura de la model en l’anunci, un recurs emprat per diferents marques a l’hora de presentar-nos els seus productes. És que realment la protagonista no vol ensenyar el cos nuet a la càmera i es veu obligada a fer-ho?
En altres anuncis és el protagonista masculí l’encarregat de tapar
certes parts del cos de la dona a la càmera. Realment els creatius d’aquests
anuncis pensen que les dones quan veuen l’anunci interpreten aquest gest
masculí com de protecció? Personalment, quan veig anuncis d’aquest tipus, la
meua interpretació és que el cos de la dona es converteix en un pur objecte
sexual...
M’agradaria que aquelles persones que es dediquen al sector publicitari,
reflexionen sobre aquest tema i que es plantegen un publicitat que vaja més enllà
d’emprar el cos de la dona com un pur objecte i, que la publicitat es
caracteritze més per tenir una creativitat responsable, on la figura de la dona
sigue respectada cercant altres alternatives a l’hora de presentar-nos els
productes.
Perquè si ens ho proposem, tot
és possible.
Hola Isabel,tens molta raó sobre aquest tema.La majoria dels anuncis que fan les dones són com les imatges anteriors,jo crec que per anunciar una colonia o alguna cosa sobre cosmètica se podria fer d'una altra manera com l'última imatge.També hi ha alguns famosos que han canviat totalment la seva imatge i així han aconseguit més doblers però jo hem deman si val la pena fer tot aixó.Sobre el meu punt de vista crec que s'haurien de pensar les coses abans de fer-les.
ResponEliminaPetons de na Laura 1r ESO C.
Hola, Laura.
EliminaEstic totalment d'acord amb tot el que has dit. Els anuncis de perfums, cosmètica i ulleres s'assemblen molt en quan a "creativitat" (per definir-ho d'alguna manera). A més a més, els rostres que apareixen estant molt retocats per tal de llevar qualsevol de les imperfeccions que tota persona té en el rostre. Es tracta de crear cares perfectes i irreals per tal de vendre productes que no fan miracles.
En quan als "retocs" (operacions per a mi) de cirurgia estètica, la meua opinió és que cadascú ha d'acceptar-se tal i com és, que els anys passen per a tots i que tenir arrugues és una prova de què s'ha viscut, que hem rigut i que ens hem expressat. Personalment, no passaria pel quiròfan.
Moltes gràcies per comentar.
Besos, Isabel.
Hola Isabel,
ResponEliminaYo pens que tens molta rao , perque per fer l'anunci d'una colonia necesiten per a ell una dona nua o en roba interior pens que bastaria amb la foto del perfum.desde el meu punt de vista tot aixo de modificar el cos de la dona no fa res no fa que la gent vulgui comprar el perfum el que fa veure es que a les dones les tracten com a objectes perque estic segura de que a la dona que surta a una d'aquestes fotos no volia surtir nueta sino amb un vestit normalet. Tens tota la rao ,com un accesori es pot convertir en una peça de roba .Pens que tota la gent que fa quests anuncis no sap el que fa .
Fins la proxima entrada.Besets Irene
Hola, Irene.
EliminaVeig que eres molt matinera...
Has dit una cosa en la que tens molta raó. De vegades, les empreses empren la dona com un objecte més dins dels seus anuncis i no es plantegen que un altre tipus de publicitat és possible.
Mentre escrivia aquesta entrada, pensava en altres anuncis que no empren la dona com a reclam i, amb el teu comentari, m'has donat una idea per a una pròxima entrada.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Besets, Isabel.
Tens tota la raó sobre aquest tema, la dona als anuncis publicitaris es utilitzada com un objecte, i com no, qui és sempre la que és té que depilar, qui és que te que vestir bé , qui es la que té que maquillar-se??LA DONA, Per què? Idò per complair l'home. Un bon exemple és qualsevol anunci de neteja,es la dona qui sempre està netejant el bany, rentat els plats, posant la rentadora o el rentaplats.
ResponEliminaÉs veritat que les coses han millorat molt amb el temps, però en publicitat......
Els directors d'anuncis de perfums creuen que es pot utilitzar d'aquesta manera a la dona, a més a més segur que el que més els importa es guanyar diners aixi que tenint de model a Natalie Portman, Jennifer lopez, Hally Berrie i altres actrius famoses o tenen fàcil.
Aquest es el meu punt de vista sobre la dona a la publicitat.
Fins la próxima entrada!
Hola, Gabriela!
EliminaDisculpa el retard. Esperava el teu comentari com sempre però, havia de publicar la següent entrada i m'he despistat, je, je.
Tot el que dius sobre la dona en publicitat és encertat. I no t'oblides que el món de la publicitat no està format només per homes... De vegades, són les mateixes dones que treballen en aquest món les que realitzen els anuncis sense pensar en la imatge que donen d'elles mateixes.
El paper de la dona ha canviat per a millor dins de la societat però, encara queda molt de camí per recórrer i, entre tots, podem ajudar a que això canvie.
Moltes gràcies pel teu comentari.Segueixo pensant que és una llàstima no haver pogut tenir aquests debats l'any passat en classe. Haguera estat molt interessant però, tenim el bloooooooc!
Besets, Isabel.
Me gusta mucho y la foto de los playmobil esta monisima.
ResponEliminaAida G.M. 1ESO B
Hola, Aida!
EliminaVeig que els teus comentaris es decanten per l'estètica i el disseny de les entrades i això està molt bé.
Ara m'agradaria que concretésses més i em diguésses la teua opinió sobre la dona en publicitat.
Besets. Isabel.